掲示期間:2020年06月09日~2021年03月31日

在留期間更新の手続き【案内】

留学生各位

在留期間を超えて引き続き日本への留学を希望する場合には,在留期間の更新の許可申請を行う必要があります。
更新の許可申請手続きは,在留期間の満了日の3か月前からできますので,早めに名古屋出入国在留管理局で次の書類を提出して行ってください。

<申請に必要な書類>
①在留期間更新許可申請書(留学) 1通
②写真(縦4㎝×横3㎝) 1枚
③有効な旅券(パスポート)及び在留カード
④在学証明書(在学期間の明記されたもの)及び成績証明書 各1通
 ※研究生の場合,在学証明書に加えて,大学が発行した研究内容についての証明書を提出。
 ※留年している場合には,留年の理由を具体的に明らかにした文書。
⑤手数料4,000円の収入印紙
⑥申請人の日本在留中の経費支弁能力を証する文書
 ※経費支弁能力に関係する下記の資料の提出を求められる場合がある。
  ・奨学金の給付に関する証明書
  ・本人名義の預金残高証明書または預金通帳の写し
  ・経費支弁者名義の預金残高証明書または経費支弁者の課税証明書(総所得が記載されたもの),源泉徴収票,確定申告書(控)の写し等
  ・送金証明書

※ 申請に必要な書類のうち,大学で作成する書類は,教務学生係にメールで申し込んでください。

1.証明書発行願に,必要事項を記載してください。
  希望する証明書のその他欄に「在留期間更新許可申請書」と記入してください。
  奨学金の給付に関する証明書が必要な場合は,その他欄に記入してください。

2.有効な旅券(パスポート)及び在留カードをPDFにして添付してください。

3.在留期間更新許可申請書は,下記のエクセルファイル申請者シート1~3を作成してください。
  申請書の写真欄には,申請前3か月以内に正面から撮影された無帽,無背景で鮮明な写真(縦4センチ×横3センチ)をデータで貼り付けしてください。

4.証明書等作成後,郵送を希望する場合は,返信用封筒を別途郵送してください。


★【証明書の発行願】につきましては、学生向け掲示板を参考にしてください。
 情報学部・情報学研究科 学生向け掲示版↓
 https://keiji.i.nagoya-u.ac.jp/student_gakugai/?n=902&b=0&t=0

★不明な点については,教務学生係へメールのタイトルを「留学生・学生番号:氏名」として,メールで問合せてください。
 情報学部・情報学研究科 教務学生係 メールアドレス:jyo-kyomu@adm.nagoya-u.ac.jp

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English guide

Extension of Period of Stay

If you wish to continue studying in Japan beyond the your period of stay, you will need to apply for permission to extend your period of stay.
Applications for renewal can be done 3 months prior to the expiration of your period of stay. Please submit the following documents to the Nagoya Regional Immigration Bureau as early as possible.
<Application procedures and necessary documents>
① Application form for extension of period of stay (Student)
② 1 photo (4cm×3cm)
③ Valid Passport and Residence Card
④ Certificate of university enrollment (showing expected period of study) and Official academic transcript
* In case of research students, you will need an official document from your School outlining your research, and indicating the hours spent on the research.
* If the applicant has failed to graduate within the expected period and must remain in Japan for this reason, a statement explaining the reason for failing to meet the graduation requirements must be submitted.
⑤ 4,000 yen revenue stamp
⑥ Documents showing that the applicant has sufficient resources to independently support himself or herself.
* The following documents are usually requested by the Immigration Bureau:
 • Certificate of scholarship stipend
 • Applicant’s Bank statement certifying bank balance or a copy of the bank book
 • Where the applicant is to be financially supported by another person, documents showing such resources or ability in respect to the supporter, i.e., a bank statement payment, payment of tax certificate (including statement of gross income), certificate of tax deduction, or a certificate of income tax return.
 • Certificate of remittance

★ Among the documents required for application, please send an email to the Student Affairs Division for the documents which need to be prepared at the university. The procedure is as follows.

1. Please fill out the necessary information of the Certificate Request Form.
 Please write " Application form for extension of period of stay " in the other column.
 If you need a certificate of scholarship stipend, please also write it down in the other column.
2. Please attach a valid passport and your residence card copy in PDF format.
3. Download the excel file of the " Application form for extension of period of stay " and fill out sheet 1~3. In the photo column of the application form, attach the data of a picture taken from the front without a hat and a clear picture with no background (4 cm long x 3 cm wide) within 3 months before the application.
4. If you wish to receive the certificate by postal mail, please send us a self-addressed envelope.

If you have any questions, please send an email to the Student Affairs Division with the title of your name and your student number.

★Nagoya University
  Graduate School of Informatics
Student Affairs Section
Email:jyo-kyomu@adm.nagoya-u.ac.jp